Kategorier
Nyheter

Hva syns våre brukere om Digipost?

Når nye virksomheter tar i bruk Digipost er det ofte mange ting de lurer på. Vil dokumentene vi sender bli lest av våre kunder? Hvordan blir kundene våre varslet når de mottar et dokument fra oss?

Når nye virksomheter tar i bruk Digipost er det ofte mange ting de lurer på. Vil dokumentene vi sender bli lest av våre kunder? Hvordan blir kundene våre varslet når de mottar et dokument fra oss? Hvordan kommer de seg fra Digipost til våre tjenester på web? Hvor mye koster det å sende i Digipost?

Ikke minst lurer virksomheter ofte på hva våre eksisterende 2,4 millioner brukere syns om Digipost. Og det er jo helt naturlig, siden alle virksomheter som tar i bruk Digipost ønsker å forenkle og berike deres kunders hverdag.

Overordnet er svaret ganske enkelt. Digipost-brukere er veldig fornøyd med tjenesten! Men det kan hjelpe med litt mer detaljer.

89% av brukerne er enten veldig fornøyd eller nøytrale til tjenesten. Av disse 89% er 60% veldig fornøyd.

80% anser det de mottar i Digipost som viktig. De oppfatter Digipost som en kanal hvor viktig informasjon kommuniseres og skiller seg fra e-post på denne måten.

91% av brukere har tillit til Digipost. 60% har høy grad av tillit til Digipost. Med Posten i ryggen blir Digipost oppfattet som en seriøs aktør som har forpliktet seg til å levere en viktig samfunnstjeneste over lang tid.

63% vil snakke positivt om Digipost til andre. En av de viktigste indikatorene på brukertilfredshet er villighet til å snakke positivt om en tjeneste til andre. Her scorer Digipost høyt.

Mer relevant informasjon øker brukertilfredsheten. Vi ser at jo mer interessant dokumentet er for mottaker, jo mer fornøyd er våre brukere med Digipost. For eksempel; 72% av våre brukere er veldig fornøyd med å motta helserelaterte dokumenter.

8 av 10 brukere ønsker å få mer post fra offentlig sektor. Et annet tegn på at våre brukere setter pris på Digipost er at de ønsker å motta mer informasjon i sin digitale postkasse.

All informasjon ovenfor kommer fra brukerundersøkelser som vi gjennomfører hvert kvartal. Tilbakemeldingene vi får er noe av det viktigste vi benytter i videreutviklingen av tjenesten. Utover innsamling av kvantitativ data, ber vi også om mer kvalitative tilbakemeldinger. Her kommer eksempler på typiske svar vi hører fra våre brukere.

«Kan bare si at dette fungerer veldig bra. Får også påminnelse på mail når det mottas noe i DigiPost og det er helt avgjørende for min positive opplevelse. :-)»

«Veldig greit å finne fram i digipost, samt og utføre forskjellige oppgaver.»

«Som pensjonist er det bedre å få Digipost, enn å få brev etc i postkassen. Liker å reise og blir borte i flere uker og da er det enklere å ordne og få beskjeder via Digipost. Har alltid med PC/Iphone på reiser. Takk for et flott/fint tiltak.»

«Vi stoler på meldinger fra Digipost når dokumenter er kommet i innboks, og er fornøyd med systemet.»

Selvfølgelig mottar vi også noen mindre positive tilbakemeldinger fra våre brukere. Men vi ser på det som muligheter til å forbedre vår tjeneste, samtidig som det er betryggende å se at brukertilfredsheten fortsetter å være høy. Å sende dokumenter til privatpersoner i Digipost er helt klart i samsvar med ønskene til kunder av Norges virksomheter.